När jag gick i 6-års, eller det som nu heter förskoleklass,
så satt jag vid ett runt bord i klassrummet. Vid mitt bord satt också Markus och
Anna. Markus och Anna kunde någonting som jag inte kunde. De kunde läsa. De
läste högt för oss andra och jag minns så väl hur jag satt där och beundrade
dom, såg upp till dom och var så fascinerad över hur de kunde få ihop de där, i
min värld, krumelurerna till att bli ord, meningar och fantastiska historier.
Sen började vi förstaklass, jag såg fram emot att börja skolan, att får lära mig
saker och att få lära mig att läsa. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt
mig, att läsa var inte så där lätt och flytande som för mina klasskompisar. Jag
satt hemma och tragglade i min pappas knä i vår stora fåtölj. Jag chansade,
tänkte att det var bättre än att inte läsa något alls, jag kunde lista ut början
på en mening men hittade på resten.
Alla mina utvecklingssamtal, 1-5 gick ut på ungefär precis
samma sätt. Vi gick till skolan, jag, mamma och pappa. Min snälla fröken Britta
börjar berömma mig, berätta om hur bra jag fungerar i klassen, att jag är aktiv
på lektionerna, men sen kom det. Det stora MEN. ”Men det där med att läsa och
skriva, det har Louise svårt med”. Och min snälla men dock så okunniga fröken
Britta hon hittade ingen annan lösning än att vi skulle träna mer hemma. Väl
hemma slet sig mamma och pappa i håret, de köpte böcker till mig, när jag fyllde
år, när det var julafton, på namnsdagar och någon gång där emellan. Men jag
hatade att läsa, det var det värsta jag visste och hoppade helst över det. Nästa
utvecklingssamtal såg ut på precis samma sätt och så fortsatte det ända tills
jag började i 7an då jag hade en lärare som förstod att något inte stod rätt
till. En dag sa Anne-Marie till mig ”Louise, jag har märkt att det är något som
inte riktigt stämmer, din intelligens-nivå är hög, jag vet att du kan och är
smart men när du ska få ner det på papper eller läsa något så är det något som
inte fungerar. Jag tror att du kan ha dyslexi”. Dessa få meningar men så
otroligt välformulerade har betytt så mycket för mig. Det betydde att dyslexi
inte har några som helst kopplingar till hur smart man är, att mina svårigheter
kanske hade en förklaring, att min lärare trodde på mig och såg min potential.
När min utredning startades hoppades jag på att jag skulle få
dyslexi, jag hade fått veta av min lärare att en diagnos skulle kunna underlätta
det för mig, att jag skulle kunna få mer hjälp och stöd. Jag tänkte hela tiden
att jag har nog dyslexi och det blir bra. Jag började min utredning i åk. 7 men
fick inte min diagnos förrän i åk 9. Min räddning under de två åren var att jag
hade två fantastiska lärare som gav mig mycket av den hjälp som jag behövde
trots att jag inte hade fått min diagnos.
I allt detta väcktes ett enormt driv inom mig, jag bestämde
mig för att slåss för min egen skull. Jag krävde, jag låg på, jag ville och jag
visste att jag kunde. Denna kraft fick jag av mina föräldrar och av dessa två
lärare. När jag sen lyckades så bestämde jag mig för att fortsätta använda mitt
driv, för att hjälpa andra barn och unga som är i samma situation som jag har
varit i och fortfarande är i. För vi måste hjälpas åt!
Med Vänliga
Hälsningar
Louise
Lindqvist
Mount Dyslexi
AB
www.mountdyslexi.se
Och så mycket hjälp som barn har fått av dig! Du och Gro är fantastiska förebilder. Min dotter ändrade helt inställning till sina problem efter sommarlägret där ni två var ledare. Dyslexi är visserligen bajs, men också ett fantastiskt sätt att vara. Det är en tillgång också! Och du är jätteduktig på att just få dem att se detta. :)
SvaraRadera