Beskrivning

"Är det ett eller två S i hiss?
Dyslexi är piss.
Hur stavar man till nice?
Dyslexi är bajs."

I samband med att Vera Nord ger ut sin första låt "Dyslexi är bajs" startas denna blogg med samma namn. Denna sida riktar sig i första hand till elever som själva har dyslexi. Den kommer att innehålla gästinlägg från Sveriges alla hörn av experter inom dyslexi som kommer ge sina tips och råd och personliga berättelser.

Denna blogg stödjer "Talande Webb" som gör att du kan få den skrivna texten uppläst. Klicka på länkarna här nedan för att aktivera och läsa mer om Talande Webb



Om Talande Webb

söndag 20 april 2014

Hej dyslexi (gästinlägg av Johanna Kristensson, Logopeden i skolan)

Att ha svårt med att läsa och skriva kan ställa till det väldigt både i skolan och på fritiden. I dagens samhälle finns texten överallt: i böcker, tidningar, på skyltar, busstidtabeller mm. Ofta gäller det att kunna läsa en instruktion till något och då behöver det dessutom bli rätt. Det är i princip omöjligt att värja sig från texten. Med andra ord måste man hitta strategier för att komma runt sina läs- och skrivsvårigheter till viss del.

Läs- och skrivsvårigheter kan bero på en mängd olika saker och kan yttra sig på flera olika sätt.  Vissa dagar kan det flyta på bättre, men andra dagar kan det vara svårt att läsa och skriva något rätt över huvud taget. Läs- och skrivsvårigheter har inget med intelligens att göra, utan det är en svårighet att bearbeta språkljuden snabbt och effektivt som ställer till det vid läsning och skrivning.

Läs- och skrivsvårigheter är något som oftast upptäcks väldigt tidigt under skolgången. Svårigheterna visar sig genom att läs- och skrivinlärningen brukar vara väldigt trögstartad. Det kan vara svårt att höra vilka olika bokstäver som ingår i ett ord vid skrivning. Många ord stavas därför fel. Vid läsning kan det vara svårt att känna igen även korta vanliga ord, vilket innebär att nästan alla ord ljudas långsamt och tragglande. Just eftersom läsningen oftast tar väldigt lång tid och mycket energi kan det vara svårt att komma ihåg det lästa. Om man däremot får texten högläst har man oftast inte alls svårt att minnas det lästa.

Tre tips vid läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
En väldigt viktig sak vid läs- och skrivsvårigheter är att få hjälp tidigt under skolgången och att läs- och skrivsvårigheter tas på allvar. En lärare får aldrig säga ”det mognar nog till nästa år” eller ”om du bara försöker lite mer, så…”, utan måste genast ge det stöd som eleverna behöver.

En annan viktig sak är att tidigt få lära sig använda olika alternativa verktyg för att kompensera för sina läs- och skrivsvårigheter. Det finns idag en stor mängd olika datorprogram och appar till mobiltelefoner och surfplattor som kan förenkla vardagen väsentligt. Detta är t.ex. program/appar som läser upp text med hjälp av talsyntes, tal/ljudböcker som kan spelas i telefonen, avancerade rättstavningsprogram, anteckningsappar, appar som gör om ditt tal till skrift m.fl. Det allra bästa är om hela klassen får lära sig använda dessa program och appar väldigt tidigt, redan på lågstadiet. Många av programmen är ju bra för alla och inte endast för elever med läs- och skrivsvårigheter.

En tredje sak, som kanske är allra viktigast, är att lära känna sig själv och just sina behov. Det är inte säkert att det som funkar för en annan funkar just för mig. Det kan också spela roll på vilken situation man befinner sig i. Ibland vill man ha hjälp och i andra sammanhang klara sig helt själv. Genom att få lära sig olika strategier för olika tillfällen kan vardagen förenklas väsentligt.

/Johanna Kristensson http://logopedeniskolan.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar