Beskrivning

"Är det ett eller två S i hiss?
Dyslexi är piss.
Hur stavar man till nice?
Dyslexi är bajs."

I samband med att Vera Nord ger ut sin första låt "Dyslexi är bajs" startas denna blogg med samma namn. Denna sida riktar sig i första hand till elever som själva har dyslexi. Den kommer att innehålla gästinlägg från Sveriges alla hörn av experter inom dyslexi som kommer ge sina tips och råd och personliga berättelser.

Denna blogg stödjer "Talande Webb" som gör att du kan få den skrivna texten uppläst. Klicka på länkarna här nedan för att aktivera och läsa mer om Talande Webb



Om Talande Webb

onsdag 7 maj 2014

Varsågod och förlåt (gästinlägg Jonna Nordenskiöld, dramatiker, regissör och mamma till Vera Nord)




Det finns så mycket som jag är stolt över att du ärvt från mig: min humor, min pussvänliga mun, min fantasi. Och så finns det saker jag önskar att du sluppit. Bland dom sakerna hör dyslexi. Att vara osäker på ord och inte minnas vad folk heter är ett handikapp, som ibland känns som att sitta i rullstol. Ingen rullstol som syns, men som känns.

När din inre hiss är trasig och något ändå måste upp i ditt huvud. Något ord, någon mening eller ett tal och jag ser hur dina ögon blir mörka av sorg och ilska och hur du vill slå dig själv hårt i huvudet med självförakt. Då gråter jag inuti.

När du gjorde din dyslexi-utredning satt jag utanför i väntrummet och läste igenom alla papper om hur det var att leva med dyslexi. Det var som om någon skrivit mitt liv. Mina begränsningar och min frustration. Men jag hade inte dyslexi när jag var barn. Jag var ordblind. Och min mamma hade inte dyslexi när hon var liten. Hon var lat och dum.

Så mitt älskade barn trots att jag önskar att du sluppit detta tunga arv, så lever du i den bästa av dyslexi-tider. Om du använder din humor, din underbara hjärna och alla de hjälpmedel som nu finns, så kommer du att klara dig bättre än bra. Du kommer att vara tvungen att ta dina egna vägar, välja svårare stigar, men där kommer du också att lära dig sånt som dom som åker på motorvägen aldrig kommer ha en aning om. Så varsågod och förlåt finaste unge!

Jonna Nordenskiöld, författare, dramatiker, regissör (och mamma till Vera Nord)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar